غذا چیست؟

باشنیدن نام غذا کلماتی مانند خوردن، سلامت، مواد مغذی یا تغذیه، انرژی، رشد، زندگی به ذهن می‌رسند.

غذا به صورت زیر تعریف می‌شود:

هر ترکیبی که زمان خوردن یا آشامیدن، ترکیبات ضروری (مواد مغذی) به بدن برساند که این ترکیبات برای رشد مناسب، بازسازی و تامین انرژی ضروری هستند، غذا نامیده می‌شود. 1

 

نیاز بدن انسان به انرژی

میزان کالری مورد نیاز روزانه برای مرد از 2400 تا 4000 و برای زن از 1000 تا 3000 کیلوکالری است.

متابولیزم پایهBasal Metabolism) ): عبارت است از مقدار کالری مورد نیاز برای حالت استراحت کامل در حالت ناشتایی و درجه حرارت ثابت بدن. انرژی مصرف شده در حالت پایه صرف انقباض عضلات قلب و عروق و کار دستگاههای گوارش و تنفس می‌شود، هورمون‌های تیروئیدی ، متابولیزم پایه را افزایش می‌دهند و نارسایی تیروئیدی آنرا می‌کاهد. در حالت پرهیز غذایی ، متابولیزم پایه 30 – 20% کاهش می‌یابد.

“ادملم” و “کریستنس” تعداد کالری مصرفی در مدت یک دقیقه برای فرد بالغ در حالات زیر را بدین قرار تعیین کرده‌اند:

  • ر حالت خواب 1 تا 9.1
  • در حالت ایستاده 1 تا  2
  • در حالت نشسته 1 تا 2
  • کار سبک 2
  • پیاده روی 2تا 5.2
  • کار ملایم 5
  • کار عضلانی 7
  • تلاش عضلانی شدید 10
  • دویدن 10 تا 15

واحد انرژی

انرژی موجود در مواد غذایی و همچنین انرژی حاصل از فعالیت‌های متابولیزمی بر حسب واحد کالری بیان می‌گردد.

یک کالری عبارت است از مقدار حرارتی که قادر باشد حرارت یک گرم آب 15 درجه سانتیگراد را به 16 درجه برساند.1

از آنجایی که یک کالری مقدار بسیار ناچیزی است، معمولا از واحد بزرگتری بنام کیلوکالری استفاده می‌شود. 2

 

 

مواد غذایی با کالری منفی

غذاها با کالری منفی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که دارای کالری و میزان انرژی بسیار پایینی می باشند و بدن همان میزان انرژی را که به واسطه ی مصرف آنها جذب می کند، باید صرف هضم و جذب آنها کند.

این نوع مواد غذایی میتوانند به کسانیکه در پی کاهش وزن هستند کمک کنند چرا که کالری کمی را در بردارند و بدن مجبور می شود تا از انرژی های ذخیره شده خود نیز در کنار آنها استفاده کند.

نظرهای گوناگونی در مورد رعایت رژیم غذایی بدون کالری ارائه می گردد.

برخی از محققین بر این باورند که این رژیم جز ضرر چیزی برای بدن به همراه نخواهند داشت.

برخی دیگر معتقدند که میزان کارایی و بهره وری این نوع رژیم ها به مواد غذایی بستگی دارد که در رژیم غذایی مورد مصرف قرار می گیرد. به عبارت دیگر می توان اظهار داشت که این غذاها کاملاً فاقد کالری نیستند، بلکه تفاوت در اینجاست که همان درصدی از انرژی که در این غذا ها وجود دارد، صرف هضم و گوارش و جذب این نوع مواد غذایی در بدن می شود. بنابراین نمی توانیم ادعا داشته باشیم که این غذاها فاقد کالری هستند؛